Scroll to top

Домакинства

Регулиран пазар на ел.енергия

Какво е краен снабдител?

Крайният снабдител осигурява доставката на електрическа енергия за обекти, присъединени на ниско напрежение към мрежата на Електроразпределение Юг, за които не е избран доставчик на електрическа енергия на свободния пазар. Цените, по които крайният снабдител доставя на своите клиенти, са регулирани от КЕВР и се променят всяка година от първи юли.

Какво е мрежови оператор/електроразпределително дружество?

Мрежовият оператор е собственикът на електрическата мрежа, който се грижи за нейното управление и поддръжка. Мрежата в България се управлява от различни мрежови оператори в зависимост от нивото на напрежение и географското местоположение. На дадена мрежа има само един мрежови оператор. Мрежовият оператор на мрежа високо напрежение е ЕСО ЕАД. Електроразпределение Юг е единственият мрежови оператор в Югоизточна България. Всички мрежови оператори се регулират от КЕВР.

Всеки, който е присъединен към мрежата на Електроразпределение Юг, е негов клиент – има индивидуален договор или договор при общи условия, заплаща предоставените му мрежови услуги и спазва установените от оператора и нормативната уредба правила и процедури.

Какво са Мрежови услуги?

Услугите пренос и достъп, предоставяни от мрежовия оператор.

Каква е действащата към момента цена на електроенергията?

Крайните цени на електроенергията за клиенти на EVN Електроснабдяване се определят с решение на Комисия за енергийно и водно регулиране. Актуалните цените за битови клиенти може да намериш тук

Какво е ИТН?

ИТН – Измервателна Точка Номер, е уникален 7-цифрен номер, който идентифицира обекта. С него се получава информация или се правят безкасови плащания. Намира се в блока с данните на клиента, до клиентския номер в месечната фактура.

Какво е клиентски номер?

Клиентският номер идентифицира клиента. Към един клиентски номер, може да има няколко измервателни точки (ИТН, няколко обекта). Плащането на сметки с клиентски номер е голямо улеснение за клиенти, които имат няколко ИТН (обекта) на тяхно име.
Въвеждането на клиентски номер улеснява всички процедури, свързани с клиентското обслужване на EVN България, и намалява времето при плащане на каса. Твоят клиентски номер се намира в блока с данните във всяка платена месечна сметка.

Какво трябва да направя, ако променям адреса си?

  • Подай  заявление за отчитане на последните показания на електромера. Необходимо е да се определи удобен ден и час за двете страни. Това е прекратяване на договора по отношение на този обект и следва да се заяви 1 месец предварително.
  • Възможно е още на същия ден да ти бъде издадена сметка за отчетените показания и тя да бъде платена.
  • Също така, ако желаеш, захранването на обекта може да бъде прекъснато.
  • Новият собственик на имота е длъжен в 30-дневен срок да ни уведоми за настъпилата промяна, като подаде молба за извършване на услуга  „Смяна на партида“ с приложени доказателства (нотариален акт, съдебно решение, удостоверение за наследници). Смяна на партида е безплатна и може да се извърши и от наемателя на обекта, с приложени договор за наем и нотариално заверено съгласие на собственика.
  • Когато клиент на EVN Електроснабдяване сменя само адреса си за кореспонденция, но остава ползвател на ел.енергия в електрозахранения обект, той е длъжен в 7 (седем) дневен срок да уведоми EVN Електроснабдяване за новия си адрес за кореспонденция. При неизпълнение на това всички изпратени съобщения и уведомления до клиента на последно посочения пред EVN Електроснабдяване адрес се считат за действителни.

Как да проверя месечната си сметка?

Всички битови клиенти на EVN Електроснабдяване могат да проверят месечната си сметка по някой от следните начини:

  • в EVN Онлайн плюс (след регистрация)
  • с автоматична проверка на телефон 0700 10 207 (след въвеждане на ИТН)
  • с помощта на сътрудник от телефонния център на дружеството на телефон 0700 1 7777 (от 8:00 до 17:00 ч. от понеделник до петък)


За улеснение на своите клиенти дружеството предлага безплатна услуга, при активиране на която ти изпращаме информация за фактура своевременно след издаването ѝ. За повече информация виж следващия въпрос или тук.

Възможно ли е EVN Електроснабдяване да ме информира при издаване на фактура и колко ще ми струва?

Да, EVN Електроснабдяване предлага различни начини за информиране на клиентите си за възникнали месечни задължения:

  • по имейл на електронен адрес
  • чрез SMS съобщение на мобилен телефон
  • чрез писмо.

За да получаваш информация за фактурата си по един от предлаганите способи, е необходимо да  подадеш „Декларация” в EVN Офис, да я изпратиш по поща на адрес: EVN България, ул. "Христо Г. Данов" 37, 4000 Пловдив, България, по имейл на [email protected], като се приложи подписана и сканирана или да се регистрираш онлайн за SMS/имейл известяване на следния линк.

Услугата е безплатна.

Как мога да получа копие на фактура?

Услугата е платена и се заявява от титуляря на партида в EVN Офис. За повече информация натисни тук.
 

По какъв начин мога да заплатя сметката си?

EVN Електроснабдяване предлага на своите клиенти възможност за заплащане на дължимата сума за електроенергия по различни начини – онлайн и в брой. Пълна информация за различните видове разплащания ще намериш тук.

Възможно ли е да ми напомняте, ако пропусна срока за плащане на фактура и предстои прекъсване?

Да. За да получаваш информация за пропуснат срок за плащане, е необходимо да заявиш услугата „Известяване преди прекъсване за неплатени задължения“,  като подадеш „Декларацияв EVN Офис,  изпратиш я по поща на адрес: EVN България, ул. "Христо Г. Данов" 37, 4000 Пловдив, България, по имейл на [email protected] или онлайн на следния линк.
Услугата е напълно безплатна и след активирането ѝ дружеството изпраща уведомление най-малко 3 дни преди прекъсването чрез SMS съобщение на посочен от клиента телефон или на имейл адрес. Повече информация за услугата е налична тук.
 

Трябва ли да информирам EVN България, ако искам да плащам чрез директен дебит/ незабавно инкасо?

Да, ако желаеш да заплащаш задълженията си чрез директен дебит/незабавно инкасо, след заявяване на услугата в обслужващата те банка е необходимо да посетиш EVN Офис и да предоставиш копие на съгласието за използване на услугата.

Имам съгласие за директен дебит в една от банките, но желая да си платя този месец тока на каса, защото така или иначе съм на ваша каса. Мога ли да направя това и трябва ли да ходя в банката допълнително. Има ли някаква опасност за дублирано плащане?

Съществува вероятност от дублиране на плащането, ако ЕVN вече е изпратило искане за директен дебит към банката. Банката трябва да бъде информирана за това. В случай на дублиране на плащане, е необходимо да информираш ЕVN, като попълниш заявление в удобен за теб EVN Офис и дружеството ще възстанови в рамките на 5 работни дни сумата по посочената от теб сметка.

В какъв срок се отразяват в системата безкасовите плащания?

Обработката на едно нареждане за междубанков превод е свързана с договора за обслужване на всяка ТБ (Търговска банка) и нейните клиенти.

БИСЕРА (лицензираната платежната система, която обслужва клиентските преводи) получава информация за междубанкови клиентски преводи само от търговските банки. Т.е. включването на даден превод във файла от ТБ към БИСЕРА зависи и от вътрешнобанковите процедури и практики на всяка конкретна банка.

Плащанията могат да се разделят условно в три основни групи:

  • Плащане с EVN Онлайн плюс.
  • Плащане с платежно нареждане (банков превод от която и да е банка към сметката на EVN) или чрез незабавно инкасо (предварително уговорени с банката плащания от сметката на клиента към сметката на EVN)
  • Плащане с Транскарт или чрез www.ePay.bg.


  •  

Група 1 (плащане с EVN Онлайн Плюс)

Плащанията се отразяват в клиентската база данни на EVN в момента на потвърждаване на плащането от клиента.

Група 2 (платежно нареждане)
Платежното нареждане може да бъде обикновено или чрез системата за експресни плащания РИНГС.

  • При обикновено платежно нареждане извършено до обяд, плащането постъпва в сметката на EVN на същия ден и се отразява в клиентската база данни на следващия работен ден
  • При обикновено платежно нареждане извършено след обяд, плащането постъпва в сметката на EVN на следващия работен ден и се отразява в клиентската база данни на деня след него.
  • При експресно плащане чрез системата РИНГС, независимо кога е извършено, плащането постъпва в сметката на EVN на същия ден и се отразява в клиентската база данни на следващия работен ден
  • При незабавно инкасо – отразяването в клиентската база данни е като при платежното нареждане – в зависимост от часа на потвърждаване и изпращане към БИСЕРА.

  •  

Група 3 (плащане с Транскарт или ePay)
Плащане, извършено преди 11.00 ч., се отразява на същия ден. Плащане след 11.00 ч. се отразява на следващия ден.

Мисля, че сметката ми е неправилна. Какво трябва да направя?

Ако поради някаква причина имаш съмнения, че сметката за консумираната в твой обект енергия е изготвена неправилно, можеш да направиш следното: провери показанията на електромера си към момента и ги сравни с тези, които са на твоята фактура. Ако данните, записани от теб са по-ниски в сравнение с тези от получената фактура, това означава, че има погрешно отчитане или грешка при въвеждането на информацията. В този случай се  обади на 070017777 (всеки работен ден от 08:00 до 17:00 ч.) или ни пиши на [email protected]. Ако данните, записани от теб са по-високи в сравнение с тези от получената фактура и продължаваш да имаш съмнения в коректността на сметката си, е необходимо да се свържеш с мрежовото дружество в Югоизточна България Електроразпределение Юг на денонощен телефон 070010007 или по имейл [email protected].

Защо нямам ток?

С цел своевременно установяване на причината, провери първо за наличие на захранване в съседните сгради.

Ако електрозахранване липсва и в тях, то възможните причини за това са:

  • планирани ремонтни дейности
  • настъпила авария по електропреносната или електроразпределителната мрежа.Подробна информация относно плановите прекъсвания на електрозахранването се публикува на сайта на Електроразпределение Юг – www.elyug.bg. Информация за тях, както и за непланираните (аварийни) прекъсвания на захранването може да получиш на денонощния телефон на Електроразпределение Юг – 0700 1 0007.

Ако електрозахранване липсва само в твоя обект, това може да се дължи на:

  • пренатоварване или повреда в инсталацията на обекта (повреда в електроуред). В този случай следва да провериш всички предпазители в електрическото табло в обекта. Ако състоянието на предпазителите е нормално (включено), то следва да отидеш до таблото с електромерите и да провериш предпазителя, който се намира зад отвора. Ако причината е в него, то тогава той ще се е изключил (паднал) и трябва да го включиш отново (т. е вдигни го). Ако и след това все още нямаш захранване, обади се на телефона на Електроразпределение Юг 0700 1 0007, той се обслужва денонощно
  • прекъсване за неплащане – виж отговора на следващия въпрос.

Захранването е прекъснато заради просрочена фактура. Какво е необходимо да направя, за да бъде възстановено?

В случаите на преустановяване на електрозахранването поради неплащане на месечното задължение от клиента, електроснабдяването се възстановява след отстраняване на причините, довели до изключването: плащане на дължимите просрочени фактури и на съответната цена за възстановяване от ценоразписа на услугите на Електроразпределение Юг. Дружеството предлага две възможности - експресна и обикновена. При плащане на експресната възстановяването става до 6 астрономически часа, а при обикновената – до 12 часа на следващия работен ден. За повече информация относно описание и цени на услугите натисни тук.

Защо не бях предупреден, че имам неплатена фактура, заради която предстои да бъде преустановено електрозахранването на обекта ми?

Важно е да следиш твоята месечна фактура, отразяваща използваната ел. енергия и дължимата сума. Фактурата съдържа и срок за следващо плащане, както и период след срока за плащане, при изтичането на който е възможно Електроразпределение ЮГ да преустанови електрозахранването.

Уведомление се публикува и на сайта на този линк от EVN Електроснабдяване, което е в изпълнение на законово задължение. Уведомлението съдържа списък с обектите, за които има налични неплатени задължения, свързани с доставката на електрическа енергия.

Препоръчваме ти да заявиш и нашата безплатна услуга при пропуснат срок на плащане на задължение да ти изпращаме безплатно уведомление най-малко 3 дни преди прекъсването чрез SMS съобщение или по имейл. Можеш да научиш повече за услугата и да я заявиш на следния линк.

При плащане на просрочената/-ите фактура/-и и такса за възстановяване по банков път, откога тече срокът, в който трябва да се възстанови захранването?

От момента, в който Електроразпределение Юг получи информация, че плащането е извършено от банката.

Какъв е редът за получаване на обезщетение при нанесена щета (вреда)?

При щета, за която предполагаш, че е причинена от електроразпределителното дружество при изпълнение на лицензионната си дейност, е необходимо в рамките на 3 работни дни да уведомиш писмено дружеството - в Югоизточна България това е Електроразпределение Юг. Повече информация ще намериш на сайта на дружеството на следния линк.

Какви са часовите зони на измерване за различните тарифи?

В зависимост от годишния сезон, часовите граници за отчитане на консумираната енергия по различни тарифи се променя. Началните и крайните часове на тарифните зони са определени с Решение № Ц – 002 на ДКЕВР от 29.03.2002г., влизат в сила от 01.04.2002г. и са единни за страната. За битови клиенти:

  В периода м. Ноември - м. Март
  Дневна часова зона   Нощна часова зона
  6.00ч - 22.00ч   22.00ч - 6.00ч
  В периода м. Април - м. Октомври
  Дневна часова зона   Нощна часова зона
  7.00ч - 23.00ч   23.00ч - 7.00ч

 

Как да поискам проверка на електромера си?

По този въпрос следва да се обърнеш към оператора на електроразпределителната мрежа, който в Югоизточна България е Електроразпределение Юг. Повече информация ще намериш на сайта на дружеството на следния директен линк.

Ако се съмнявам, че съседът ми краде ток, какво трябва да направя?

По този въпрос следва да се обърнеш към оператора на електроразпределителната мрежа, който в Югоизточна България е Електроразпределение Юг. Повече информация ще намериш на сайта на дружеството на следния директен линк.

Кога и защо се сменят електромерите за последваща проверка?

По този въпрос следва да се обърнеш към оператора на електроразпределителната мрежа, който в Югоизточна България е Електроразпределение Юг. Повече информация ще намериш на сайта на дружеството на следния директен линк.

Какво представляват електромерите с дистанционен отчет и защо се монтират?

Повече информация за този тип електромери и причината за използването им ще намериш на сайта на Електроразпределение Юг на следния директен линк.

Домакинства

Свободен пазар на ел.енергия

Какво означава либерализиране на електроенергийния пазар?

Либерализиране на електроенергийния пазар означава клиентите на електрическа енергия да могат да закупуват електрическа енергия по свободно договорени цени, като избират и сменят свободно своя доставчик.

Какво означава „доставчик на електрическа енергия“?

Търговско дружество – лицензиант за дейността „търговия с електрическа енергия“ или Доставчик от последна инстанция, което продава електрическа енергия по свободно договорени цени.

Защо пазарът трябва да се либерализира, какви са предимствата за клиентите?

Либерализираният пазар дава възможност на клиента за свободен избор на доставчик. Либерализирането на пазара създава условия за развиване на конкуренция, а конкурентните пазари се характеризират с високи стандарти на обслужване на потребителите, с по-добра ефективност и достигане на пазарни справедливи цени. На свободен пазар клиентът има възможност да избере доставчик, чието портфолио от продукти и услуги най-добре отговаря на неговите потребности и изисквания. Реалното търсене и предлагане, а не административни механизми, определят пазарните условия и цени и обуславят развитието на гъвкави предприемачески подходи.

Задължен ли съм да изляза на свободен пазар и в какъв срок?

Клиенти, чиито обекти са присъединени към мрежа ниско напрежение, могат да закупуват електроенергия на регулирани цени или да си изберат доставчик на свободен пазар. Нормативната уредба към момента не предвижда срок за пълно отпадане на регулирания пазар.

Как да избера доставчик на електроенергия на либерализирания пазар?

Всички активни търговци с електрическа енергия са регистрирани пред "Електроенергиен системен оператор" ЕАД и на интернет страницата www.eso.bg е публикуван техен списък. Всеки клиент, който желае да смени своя доставчик на електрическа енергия, може да посети страницата на ЕСО и да избере един или няколко търговеца, от които да поиска оферта за доставка на електрическа енергия.

Изборът на конкретен търговец е възможност за клиента, за която той носи и отговорност. Най-добре е изборът да бъде направен след внимателно проучване на доставчика и съпоставка на различни оферти с оглед на потребностите на клиента. Важно е да се направи информиран и добре обмислен избор на стабилен и коректен доставчик, както и да се анализират предварително условията на договора, който доставчикът предлага.

След като клиентът сключи договор с избран от него търговец, той трябва да уведоми мрежовия оператор (линк).

Колко често мога да си сменям доставчика на електроенергия?

Нормативната уредба позволява смяната на доставчик да се извършва веднъж в месеца, от 1-во число, според правилата за прекратяване, уредени в договора между клиента и доставчика.

Плаща ли се такса за смяна на доставчик?

Не, процедурата пред мрежовия оператор по смяна на доставчик е безплатна.

Как се определя цената на електроенергията на свободен пазар?

На свободен пазар цените на електрическата енергия се определят на пазарен принцип и се договарят между клиент и търговец. КЕВР регулира само цените на мрежовите услуги, които са едни и същи за обекта на клиента както за свободен, така и за регулиран пазар.

Какви цени се заплащат на свободен пазар?

  • Цена за електрическа енергия – договаря се с търговеца
  • Цени за мрежови услуги – определят се от КЕВР
  • Цена за задължения към обществото – определя се от КЕВР
  • Данъци, определени от държавата, като акциз, ДДС и др.

Колко често се променят цените на електроенергията на свободен пазар?

Честотата на промяна на цените на свободен пазар е предмет на договорените условия между клиента и търговеца. На пазара на едро цената на енергията е динамична и зависи от търсенето и предлагането както в България, така и на международните пазари.

 

Може ли да сключа договор за снабдяване с електроенергия на свободен пазар с дружество от групата EVN България?

Да. В групата на EVN България има две дружества – търговци на електроенергия на свободен пазар: EVN Електроснабдяване (за контакти виж тук) и EVN Трейдинг (за контакти виж тук).

Как да разбера колко мога да спестя на свободен пазар, ако в момента се снабдявам от Краен снабдител или Доставчик от последна инстанция и избера EVN Електроснабдяване за мой доставчик на свободен пазар?

Използвай нашия калкулатор, за да получиш представа за ефекта от преминаване от регулиран към либерализиран пазар с EVN Електроснабдяване.

Променя ли се качеството на електрическа енергия на свободен пазар?

Не. Независимо кой търговец на енергия избереш, операторът на електроразпределителна мрежа  остава непроменен и той отговаря за качеството на електрическата енергия. Всички въпроси и сигнали относно качеството на снабдяването с електрическа енергия следва да се отправят към съответния оператор на електроразпределителната мрежа, към която са присъединени твоите обекти.

Когато си сменям доставчика на електрическа енергия, сменям ли си и доставчика на мрежови услуги?

Не. Например обектите на клиентите в Югоизточна България остават присъединени към мрежата на Електроразпределение Юг, независимо кой е техният доставчик на електрическа енергия на свободен пазар.

Може ли друг търговец да осигури по-добри мрежови параметри на енергията?

Доставчикът на електроенергия няма влияние върху качеството на доставяната електрическа енергия и в този смисъл няма как да осигури различни мрежови параметри на енергията от вече осигурените от мрежовия оператор. Разпределението на електрическа енергия е услуга от обществен интерес по смисъла на Закона за енергетиката и се предоставя единствено от оператора на електроразпределителната мрежа.

Избирайки си доставчик на електроенергия, трябва ли да заплащам за мрежови услуги?

Независимо от избора на доставчик, обектите на клиентите продължават да са присъединени към електроразпределителната мрежа и съответно да ползват услугите на мрежовия оператор. Цените на мрежовите услуги са одобрени от КЕВР и се заплащат на доставчика на електрическа енергия, който от своя страна ги урежда с мрежовия оператор.

За избора на търговец на свободен пазар има ли значение кой е моят мрежови оператор?

Не, няма. Изборът на търговец на електрическа енергия по никакъв начин не е обвързан с това кой е твоят  мрежови оператор.

От къде доставчиците за свободен пазар купуват електроенергия?

Търговците могат да купуват електрическа енергия от производители и други търговци на свободен пазар в България, от Българската независима енергийна борса (БНЕБ) и от други държави, при спазване на изискванията на действащото законодателство за вноса на закупените количества на територията на Република България.

Колко договора трябва да сключа и съответно колко фактури за електроенергия ще получавам?

Домакинствата (битовите клиенти) сключват договор за комбинирани услуги само с търговеца. Търговецът урежда плащанията с мрежовия оператор и издава една обща фактура, в която фигурират всички компоненти. Обяснение на фактура можеш да видиш на следния линк.

Какво представлява стандартизираният товаров профил (СТП)?

СТП e поредица от коефициенти, отразяваща характера на потреблението на електрическа енергия. СТП се причислява от съответното електроразпределително дружество и дава възможност на клиенти, които нямат електромер за почасово отчитане на електрическа енергия, да участват на либерализирания пазар и сами да избират доставчика си на електрическа енергия.

Какво означава балансираща група (БГ) и координатор на балансираща група (КБГ)?

Балансиращата група е съвкупност от крайни клиенти, производители и търговци на електрическа енергия, обединени с цел смекчаване на икономическите последици от цените на балансиращата енергия чрез общо балансиране (калкулиране на небалансите). Балансиращата група се администрира от координатор. Той се регистрира при ЕСО, който публикува списък на КБГ в България на своята интернет страница www.eso.bg.

Какво е небаланс?

Това е разликата между прогнозното потребление/производство и реално отчетеното от уредите за търговско измерване (електромерите).

Мога ли, ако реша, да се върна към Краен снабдител?

Това е възможно за домакинствата като клиенти с обекти, присъединени към мрежа ниско напрежение. Извършва се по реда на процедурата за смяна на доставчик, администрирана от съответното електроразпределително дружество.

Домакинства

Доставчик от последна инстанция

Какво означава „Доставчик от последна инстанция“ и кой е клиент на ДПИ?

В случай че останеш без доставчик на свободен па­зар, включително и защото твоят търговец не е в състояние да изпълнява задълженията си поради независещи от теб причини (например изпадне в неплатежоспособност), за да не остане домът ти без електрическа енергия, снабдяването се извършва от доставчик от последна инстанция. ДПИ започва да те снабдява от момента, в който твоят търговец е прекъснал доставката, до момент, в който избереш нов лицензиран търговец на свободен пазар.

Важно е да знаеш, че цената за електрическа енергия, предлагана от ДПИ, се определя по методика, одобре­на от КЕВР. В твой интерес е да не попадаш на ДПИ или да се задържиш при него за възможно най-кратък срок, защото цените са значително по-високи от тези на свободен пазар.

 

Кои са доставчиците от последна инстанция?

За клиенти  с обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниско напрежение, ролята на ДПИ изпълняват крайните снабдители в съответната лицензионна територия. Затова, ако твоят дом е присъединен към мрежата на Електроразпределение Юг в Югоизточна България, твоят ДПИ ще бъде EVN Електро­снабдяване.
 

Ако се снабдявам от ДПИ, трябва ли да заплащам за мрежови услуги?

Да, клиентите на ДПИ заплащат дължимите суми за доставената електрическа енергия заедно с мрежовите услуги, акциз, ДДС, цена за задължения към обществото.

Защо съм включен в специална балансираща група?

Всички клиенти на ДПИ се включват в специалната балансираща група на ДПИ по силата на Правилата за търговия с електрическа енергия (ПТЕЕ).

Каква е процедурата по извършване на смяна на доставчик?

Смяната на доставчик на електрическа енергия се администрира от електроразпределителното дружество, към чиято мрежа е присъединен обектът на клиента. За Югоизточна България това е Електроразпределение Юг. Подробна информация ще намериш на следния линк.

 

Как се извършва разпределението на небалансите (разходите)?

Принципи за разпределяне на небалансите в специалната балансираща група на доставчик от последна инстанция.

Домакинства

Топлоенергия

Как да стана клиент на EVN Топлофикация?

Посети удобен за теб офис на EVN и подай заявление за проучване на условията и начина на присъединяване на обекта към топлопреносната мрежа и сключване на предварителен договор Услуги по проучване на условията за присъединяване на нови обекти. Към заявлението трябва да предоставиш документи за собственост и одобрени инвестиционни проекти или екзекутивна документация на инсталацията за отопление и битово горещо водоснабдяване. За повече информация се свържи с денонощния телефон на EVN Топлофикация 0700 1 7898.

Аз не ползвам услуги на EVN Топлофикация, а заплащам сградна инсталация?

При сграда етажна собственост е топлофицирана цялата сграда, а не всеки апартамент по отделно. В Закона за енергетиката е записано, че всички собственици и титуляри на вещно право на ползване в сграда – етажна собственост, присъединени към абонатна станция или към нейно самостоятелно отклонение, са потребители на топлинна енергия и разходите за отоплението на общите части и топлинните загуби се разпределят помежду им.

Какво представляват Общите условия (ОУ)?

ОУ за продажба на топлинна енергия за битови нужди са оповестени публично и уреждат продажбата на топлинна енергия за отопление и горещо водоснабдяване между EVN Топлофикация и потребители на топлинна енергия за битови нужди. ОУ се предлагат от EVN Топлофикация и след публично обсъждане се одобряват от Комисията за енергийно и водно регулиране и Комисията за защита на потребителите.

Чрез ОУ се определят правата и задълженията на топлопреносното дружество и клиентите:

  • ред за измерване, отчитане, разпределение и заплащане на количеството топлинна енергия
  • отговорност при неизпълнение на задълженията
  • условия и ред за включване, прекъсване и прекратяване на топлоснабдяването
  • ред за осигуряване на достъп до отоплителните тела, средствата за търговско измерване или други контролни приспособления
  • ред за разглеждане на възражения, заявления и запитвания
  • срокове за предоставяне и получаване от потребителите на индивидуалните им сметки за разпределение на топлинна енергия.

Общите условия са публикувани в секция Документи и регулация.
 

Как се фактурира топлинната енергия?

Консумираната топлинна енергия се фактурира ежемесечно и се изчислява според избрания от теб (или Общо събрание – за сгради етажна собственост) начин на отчитане от търговец за дялово разпределение (ТДР):

  • реално отчетена топлинна енергия (дистанционен отчет)
  • прогнозно количество топлинна енергия, на базата на процентния дял на консумацията на твоя имот от общата консумация на сградата през предходния отоплителен сезон
  • платената сума за консумирана топлинна енергия на имота от предходната година – разделена на равни месечни вноски.

При прогнозно количество или равни месечни вноски се налага да има и изравнителни фактури.
Абонатната станция се отчита ежемесечно и дистанционно.
Образец на фактура ще намериш на следния линк.

 

По какъв начин мога да заплатя сметката си за топлинната енергия?

EVN Топлофикация предлага на своите клиенти възможност за заплащане на дължимата сума за електроенергия по различни начини – онлайн и в брой. Пълна информация за различните видове разплащания ще намериш тук.

Какво да направя, за да бъда отчитан реално (дистанционно) всеки месец?

Твоят начин на отчитане зависи от избрания вариант за цялата СЕС. За да преминете към дистанционно отчитане, е необходимо решение на Общо събрание на СЕС. Ако вашият топлинен счетоводител не предоставя такава услуга или условията ви  не ви допадат, може да използвате ОС на СЕС и за решение да смените топлинния счетоводител. Списък на топлинните счетоводители, с които EVN Топлофикация има договор, ще намериш в секцията с цените на следния линк.
 

Как да си проверя месечната сметка?

Всички битови клиенти на Топлофикация могат да проверят месечната си сметка по някой от следните начини:

  • чрез Онлайн плюс (след регистрация) (линк).Информацията в EVN Онлайн плюс се зарежда най-късно до 15 число на месеца. Тук можеш и да платиш твоята сметка
  • чрез автоматична проверка на телефон 0700 10 207 (след въвеждане на ИТН)
  • удобна услуга е и е-фактура. Повече информация виж на следния линк.

Как се определя „Инсталираната отоплителна мощност“ (ИОМ) и може ли да се промени?

Според Закона за устройство на територията (ЗУТ) ИОМ се определя още при проектирането на сградата – част вътрешна отоплителна инсталация. ИОМ е сумарната мощност на отоплителните тела и топлоснабдителната арматура. Всяка промяна в ИОМ се извършва с проект съгласно ЗУТ, който трябва да съгласувате и с EVN Топлофикация.

Как се определя „Топлинната енергия, отдадена от сградната инсталация“?

Топлинната енергия, отдадена от сградната инсталация при въведена система за дялово разпределение чрез индивидуални разпределители, се изчислява от твоя топлинен счетоводител. Ползва се специално изготвена и утвърдена методология съгласно наредбата чл. 125, ал. 3(Приложение към чл.61, ал 1 от Наредба №16-334 от 6.04.2007 г. за топлоснабдяването).

Как се разпределя разходът на топлинна енергия (ТЕ) за сградна инсталация?

Разходът на ТЕ за сградна инсталация в сграда етажна собственост се разпределя пропорционално между всички потребители според отопляемия обем на имотите им (приложение 3 към чл.6 от наредбата за топлоснабдяване).

Как се определя цената на битова гореща вода (БГВ) в сграда етажна собственост (СЕС) и защо е различна за различните сгради?

Цената на БГВ се определя от количеството топлинна енергия, необходима за подгряване на студената вода. Това количество се определя по два начина:

  • при ползване само на БГВ в сградата – по показания на топломера в абонатната станция
  • при ползване на топлинна енергия и за отопление, и за БГВ – чрез количеството студена вода, измерено от контролния водомер, монтиран пред подгревателя, умножено по необходимото количество топлинна енергия за загряване на 1 куб. м вода, съгласно чл. 68, ал. 1 от Наредба за топлоснабдяването № 16-334.

Защо не е еднаква цената за загряване на 1 куб. м вода в различните сгради?

Цената за загряване на 1 куб. м вода зависи от изразходваното количество топлинна енергия, а то не е еднакво за различните сгради. Факторите, определящи разлика в количеството изразходвана енергия, са:

  • вид на сградната инсталация
  • вид на изолацията на сградата
  • наличие или не на рециркулационна помпа
  • потреблението в сградата
  • външни атмосферни условия
  • други непредвидими фактори. 

Как мога да се откажа от услугата централно топлоснабдяване в сграда етажна собственост(СЕС)?

Решение за отказ от централно топлоподаване е възможно единствено за цялата топлофицирана сграда, за което се изисква надлежно решение на Общото събрание на собствениците на етажна собственост (чл.153(2) от Закона за енергетика). В рамките на СЕС е възможно да спреш топлоподаването от спирателната арматура, като ще получаваш отдадена топлина от съседи и вътрешната сградна инсталация.

Кой е отговорен за поддръжката на вътрешната отоплителна инсталация (ВОИ)?

ВОИ е част от сградата и е собственост на всички собственици в СЕС. Така поддръжката ѝ е отговорност на етажната собственост. Топлофикация може да съдейства чрез множество услуги по ВОИ на собствениците да извършат всички необходими ремонти. Компанията е задължена да обслужва АС.

Защо се налага метрологична проверка на водомерите и как се извършва? Ако не се направи в срок, какви са последствията?

На всеки 5 години всички водомери подлежат на метрологична проверка. Това е изискване на чл.52 ал.6 от Наредба № РД 16-334 от 06.04.2007г., Закона за измерванията и поднормативните му актове. В случай че не се направи нужната проверка, се начислява служебно топла вода на брой лица съгласно Наредба № РД-16-334 от 06.04.2007г. Твоят топлинен счетоводител или Топлофикация 070017898 могат да извършат тази проверка за теб.

Как можем да преместим или подменим радиатор?

След закупуване или подмяна на радиатори е необходимо да се обърнеш към твоя топлинен счетоводител. Той ще изчислява мощността на радиатора според параметрите му и ще програмира индивидуалното разпределително устройство (ИРУ). EVN Топлофикация може да извърши смяна на радиатор тук ще намериш нужната информация.

Как да променя прогнозен дял за разпределение на топлинната енергия?

Твоят топлинен счетоводител ще регистрира декларация, в която е описана промяната в потреблението.

Какво е необходимо да направя, ако желая прекъсване на „щранг лира“?

За да се изключи топлоподаването към щранг лира, се изисква писмено съгласие на всички потребители по съответната вертикала, откъдето минава тази щранг лира. Подава се заявление с приложен протокол с изразено писмено съгласие на всички потребители (в Офис или на зоналния координатор). При техническа възможност се извършва прекратяване на топлоподаването към посочената щранг лира. При извършване на отделянето служителите на EVN Топлофикация изготвят протокол и същият се обработва в програмните системи на дружеството, след което се изпраща за обработка и на твоя топлинен счетоводител.

Какво да направя, когато съм на мнение, че размерът на фактурираната топлинна енергия за месец е нереален?

Имаш право в четиридесет и петдневен срок след изтичане на периода, за който се отнася фактурата, да подадеш възражение до твоя топлинен счетоводител или до EVN България Топлофикация чрез:

  • обаждане на телефон 0700 1 7898
  • посещение в удобен за теб EVN Офис
  • попълване на онлайн формата за контакти на нашия сайт на следния линк
  • писмо на имейл адрес [email protected] или по пощата на официалния адрес за комуникация с EVN Топлофикация, ул. "Христо Г. Данов" 37, 4000 Пловдив, България.По случая ще бъде направена проверка и ще получиш отговор.

 

Какво е изравнителна фактура (сметка) и може ли да се оспорва?

Изравнителната фактура се издава в случаите, когато няма реален отчет всеки месец, а се начислява количество топлинна енергия прогнозно или на равни месечни вноски. Такива фактури се издават в началото и в края на отоплителния сезон и се изчисляват на база реален отчет. Отчетът се извършва от твоя топлинен счетоводител. За целта  е необходимо да бъдат отчетени всички ИРУ в сградата етажна собственост.
В случай на несъгласие с изравнителното количество, което е отчел твоят топлинен счетоводител, имаш възможност да възразиш до 30 дни след получаването на изравнителната сметка (чл.30. ал.1 ОУ). Това става с подаване на възражение към твоя топлинен счетоводител или ЕVN Топлофикация.
След издаването на изравнителната фактура от EVN Топлофикация оспорване на фактурата не се уважава.
Изравнителна сметка се издава и в случаите, в които има неотчетени ИРУ при месечен отчет. Поради това препоръчваме да преминеш към дистанционна форма на отчитане.

Какво да направя, ако установя повреда (спукан радиатор, счупен спирателен кран и др.) в жилището?

Незабавно подай сигнал на денонощния телефон на EVN Топлофикация 0700 1 7898. Ще получиш съдействие според конкретната ситуация.

EVN Топлофикация извършва множество аварийни услуги - повече вижте тук.

Какво да направя, ако водата или радиаторите са студени?

Подай сигнал за неизправност на денонощния телефон на EVN Топлофикация 0700 1 7898. Операторът ще обработи твоя сигнал и ще получиш компетентна информация, съобразена с конкретната ситуация.

Към кого да се обърна, ако се съмнявам, че съседите крадат топлинна енергия?

При съмнения за неправомерно ползване на топлинна енергия живущите подават искане в EVN Офис. Съвместно със служители  на Вашия топлинен счетоводител се извършва проверка в имотите на потребителите. При констатирани нарушения се прилагат предвидените от нормативната уредба санкции от страна на топлинния счетоводител. В рамките на установеното работно време в дружеството проверките не се заплащат, след 17:00 ч. същите се заплащат по утвърден ценоразпис.

Счупих пломбите на водомера – какво да правя?

При нарушаване целостта на пломбите на водомерите за гореща вода подай бързо заявка към обслужващата фирма за дялово разпределение на топлинна енергия. За информация може да се обадиш и на денонощния телефон на EVN Топлофикация 0700 1 7898.

Къде мога да открия контакти на фирмите за топлинно счетоводство, което ме обслужва?

Информация за контакт на обслужващата те фирма за топлинно счетоводство можеш да откриеш във фактурата си за консумирана топлинна енергия. В колонка допълнителна информация са записани адреса и телефона на фирмата за дялово разпределение, която те обслужва.

Защо е необходимо отчитането да се извършва от фирми за топлинно счетоводство? Това не повишава ли допълнително цената и не е ли възможно тази функция да се изпълнява само от EVN Топлофикация?

Отчитането на индивидуалните разпределителни устройства (ИРУ), монтирани на отоплителните тела, и водомерите за битово-гореща вода се извършва от търговец за дялово разпределение, който е избран с решение на общото събрание в сградата, за да извърши монтаж, сервизно обслужване и отчитане на монтираните от тях ИРУ и дяловото разпределение на консумираната топлинна енергия между потребителите в сградата. EVN Топлофикация има сключени договори с всички лицензирани търговци за дялово разпределение, като същите са подизпълнители на EVN Топлофикация, т.е. те извършват отчета на ИРУ, водомерите за битово-гореща вода и разпределението на топлинната енергия между потребителите в сградите, с които преди това са имали сключени договори за монтаж, обслужване, отчитане и т.н.

EVN Топлофикация е лицензирана фирма за дялово разпределение на топлинната енергия и също извършва отчет на водомери за битово-гореща вода. За тази дейност и тези потребители ежемесечно заплащат цена за „услуга дялово разпределение на топлинна енергия” по цени на дружеството.

Ценоразписът за извършване на отчет на всички търговци за дялово разпределение, в това число и EVN Топлофикация, е публикуван на сайта на дружеството линк

Как да пусна или спра отоплението извън отоплителния сезон?

Предсрочно спиране или пускане на топлоподаването извън отоплителния сезон е възможно след представяне на протокол от общо събрание на СЕС в Офис или на зоналния координатор, в който документ 2/3 от собствениците писмено са изразили съгласието си за това. Ако ти си потребител на топлоенергия в индивидуална сграда, подавай заявление в EVN Офис за спиране или пускане на отопление извън отоплителния сезон.

Бизнес

Регулиран пазар на ел.енергия

Кои са „Крайните снабдители“ с електрическа енергия?

Крайният снабдител осигурява доставката на електрическа енергия за обекти (битови и небитови), присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво ниско напрежение, на съответната лицензионна територия, за които не е избран доставчик на електрическа енергия на свободния пазар. Крайният снабдител за територията на Югоизточна България е EVN Електроснабдяване.

Какво означава оператор на електроразпределителна мрежа?

Оператор на електроразпределителна мрежа е дружество, което има лицензия за дейността разпределение на електрическа енергия по електроразпределителна мрежа. То отговаря за функционирането на електроразпределителна мрежа, за нейната поддръжка, развитието ѝ на дадена територия и за взаимовръзките ѝ с други мрежи, както и за осигуряването в дългосрочен план на способността на мрежата да покрива разумни искания за разпределяне на електрическа енергия. За територията на Югоизточна България оператор на електроразпределителна мрежа е Електроразпределение Юг (www.elyug.bg).

Какво означава „Обществен доставчик“?

Лицензия за извършване на дейността обществен доставчик на електрическа енергия в България притежава държавното дружество Национална електрическа компания ЕАД. На територията на страната се издава само една лицензия за обществена доставка на електрическа енергия.

Кои потребители могат да останат клиенти на Краен снабдител и при какви условия?

Крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво ниско напрежение, на съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик (не са избрали доставчик на свободен пазар).

Какви са часовите зони на измерване за различните тарифи?

В зависимост от годишния сезон часовите граници за отчитане на консумираната енергия по различни тарифи се променя. Началните и крайните часове на тарифните зони са определени с Решение № Ц – 002 на ДКЕВР от 29.03.2002г., влизат в сила от 01.04.2002г. и са единни за страната. За стопански клиенти:

  В периода м. ноември – м. март
  Върхова часова зона Дневна часова зона Нощна часова зона
  8.00ч - 11.00ч 6.00ч - 8.00ч 22.00ч - 6.00ч
  18.00ч - 21.00ч 11.00ч - 18.00ч  
    21.00ч - 22.00ч  
  В периода м. април – м. октомври
  Върхова часова зона Дневна часова зона Нощна часова зона
  8.00ч - 12.00ч 7.00ч - 8.00ч 23.00ч - 7.00ч
  20.00ч - 22.00ч 12.00ч - 20.00ч  
    22.00ч - 23.00ч  

Какво е цена достъп и как да я изчисля?

Цената за достъп до електроразпределителната мрежа се определя с решение на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) като дължима към операторите на електроразпределителните мрежи. Повече за цена достъп за бизнес клиентите на територията на Югоизточна България можете да прочетете на уеб сайта на Електроразпределение Юг на следния линк.

Какво представлява реактивната енергия?

Това е онази част от общата енергия, освен активната енергия, която Ви предоставяме, необходима за функционирането на консуматори, включващи в конструкцията си елементи като трансформатори, дросели, електродвигатели или кондензатори, наречени реактивни елементи.

Реактивната енергия създава характерните за посочения тип съоръжения променливи магнитни или електрически полета, които се колебаят двупосочно между тях и източника на електрическа енергия.

Как влияе реактивната енергия върху енергийната система?

Преносът на реактивна енергия предизвиква увеличаване на загубите на активна енергия и намаляване на пропускателните възможности на електроразпределителните мрежи. Това от своя страна влияе върху стабилността на енергийната система и качеството на доставяната електрическа енергия. Нуждата от по-големи енергийни мощности намалява ефективността на отрасъла и се отразява негативно върху опазването на околната среда.

Какво означава факторът на мощността – cos φ?

Факторът на мощността е величина за оценка на съотношението между активната мощност и пълната мощност в електрическите мрежи за променлив ток. Неговата стойност варира между 0 и 1,0.

Когато консуматорите съдържат само активни елементи, такива като лампи с нажежаема жичка, радиатори, фурни, котлони и др., пълната мощност е равна на активната мощност и факторът на мощността в мрежата е равен на 1,0. При наличие на консуматори с реактивни елементи с част от пълната мощност се осигурява реактивна мощност, необходима за работата им, и съотношението между активната мощност и пълната мощност е по-малко от 1,0.

За енергийната система е прието електрическите мрежи с фактор на мощността над 0,9 да се считат високоефективни.

В кои случаи се заплаща за използвана/отдавана реактивна енергия?

Клиентите на електрическа енергия с търговско измерване на ниско напрежение с предоставена електрическа мощност 100 kW и повече, клиентите с търговско измерване на средно и високо напрежение и производителите на електрическа енергия с инсталирана мощност над 30 kW, когато са в режим на потребление на активна енергия, заплащат надбавка върху стойността на активната електрическа енергия в зависимост от използваната реактивна електрическа енергия за всеки петнадесетминутен интервал, при който факторът на мощността е по-малък от 0,9.

Факторът на мощността и съответните надбавки се определят за всяка точка на търговско измерване по реда на Наредба № 1 от 14.03.2017г. за регулиране на цените на електрическата енергия.

Начините за измерване на количеството реактивна електрическа енергия са регламентирани в Правила за измерване на количеството електрическа енергия. Количеството отдадена реактивна енергия, за което се дължи надбавка, се определя по следния начин: за клиентите - по месечни отчети на показанията на средствата за търговско измерване; за производителите в режим на потребление на активна електрическа енергия - като сума за месеца по петнадесетминутни интервали, в които е отчетена само използвана активна електрическа енергия или не е отчетена активна електрическа енергия.

Как да се намалят разходите за реактивна енергия?

Постигането на приемлив баланс между стойностите на пренасяната реактивна и консумираната активна енергия е възможност за намаляване или отпадане на дължимите надбавки, предвидени в нормативната база. Перспективите са свързани с изпълнението на ефективни технически проекти за осигуряване и поддържане фактора на мощността на електрическите съоръжения около и над 0,9.

На всички наши клиенти, чиито електрически съоръжения консумират или отдават реактивна енергия, препоръчваме изграждането на компенсиращи уредби с кондензаторни батерии или реактори, произвеждащи необходимата реактивна енергия на мястото на потребление.

На пазара в България се предлагат комплексни услуги за мониторинг на потреблението, проектиране, изграждане и сервизно обслужване на такива компенсиращи устройства.

Бизнес

Свободен пазар на ел.енергия

Какво означава „доставчик на електроенергия“?

Търговско дружество лицензиант за дейността търговия с електрическа енергия или доставчик от последна инстанция, което продава електрическа енергия по свободно договорени цени. Лицензиите за търговия с електрическа енергия се издават от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

Защо пазарът трябва да се либерализира, какви са предимствата за клиентите?

Либерализираният пазар дава възможност на клиента за свободен избор на доставчик. Либерализирането на пазара създава условия за развиване на конкуренция, а конкурентните пазари се характеризират с високи стандарти на обслужване на потребителите, с по-добра ефективност и достигане на пазарни справедливи цени. На свободен пазар клиентът има възможност да избере доставчик, чието портфолио от продукти и услуги най-добре отговаря на неговите потребности и изисквания. Реалното търсене и предлагане, а не административни механизми, определят пазарните условия и цени и обуславят развитието на гъвкави предприемачески подходи.

Задължен ли съм да изляза на свободен пазар и в какъв срок?

Клиенти, чиито обекти са присъединени на ниво високо и средно напрежение,са задължени да закупуват електрическа енергия само на свободен пазар. Клиенти, присъединени към мрежа ниско напрежение, все още не са задължени да изберат доставчик на свободен пазар. Нормативната уредба към момента не предвижда срок за пълно отпадане на регулирания пазар, но докато паралелно функционират и двата пазара, клиентите на ниско напрежение имат възможност да избират между регулиран и свободен.

Колко често мога да си сменям доставчика на електроенергия?

Нормативната уредба позволява смяната на доставчик да се извършва веднъж в месеца, от 1-во число, според правилата за прекратяване, уредени в договора между клиента и доставчика.

Плаща ли се такса за смяна на доставчик?

Не, процедурата пред мрежовия оператор по смяна на доставчик е безплатна.

Как се определя цената на електроенергията на свободен пазар?

На свободен пазар цените на електрическата енергия се определят на пазарен принцип и се договарят между клиента и неговия доставчик. КЕВР регулира само цените на мрежовите услуги, които са едни и същи както за свободен, така и за регулиран пазар.

Какви цени се заплащат на свободен пазар?

  • Цена за електрическа енергия договаря се с търговеца
  • Цени за мрежови услуги определят се от КЕВР
  • Цена за задължения към обществото определя се от КЕВР
  • Данъци, определени от държавата, като акциз, ДДС и др.

 

Колко често се променят цените на електроенергията на свободен пазар?

Честотата на промяна на цените на свободен пазар е предмет на договорените условия между клиента и търговеца. На пазара на едро цената на енергията е динамична и зависи от търсенето и предлагането както в България, така и на международните пазари.

Може ли да сключа договор за снабдяване с електроенергия на свободен пазар с дружество от групата EVN България?

Да. В групата на EVN България има две дружества търговци на електроенергия на свободен пазар: EVN Електроснабдяване (за контакти виж тук) и EVN Трейдинг (за контакти виж тук).

Как да разбера колко мога да спестя на свободен пазар, ако в момента се снабдявам от Краен снабдител или Доставчик от последна инстанция и избера EVN Електроснабдяване за мой доставчик на свободен пазар?

Използвайте нашия калкулатор, за да получите представа за ефекта от преминаване от регулиран към либерализиран пазар с EVN Електроснабдяване.

Ако сключа договор на свободен пазар с EVN Електроснабдяване, мога ли да му прехвърля отговорността за прогнозиране на енергийното потребление на моята фирма?

Да, всеки клиент на EVN Електроснабдяване на свободен пазар може да разчита, че компанията ще му съдейства за изготвяне на прецизни прогнози.

Променя ли се качеството на електрическа енергия на свободен пазар?

Не. Независимо кой търговец на енергия изберете, Вашето електроразпределително дружество остава същото и то отговаря за качеството на доставките. В тази връзка всички въпроси и сигнали относно качеството на снабдяването с електрическа енергия следва да се отправят към съответното електроразпределително дружество, към чиято мрежа са присъединени Вашите обекти.

Когато си сменям доставчика на електрическа енергия, сменям ли си и доставчика на мрежови услуги?

Не. Например обектите на клиентите в Югоизточна България остават присъединени към мрежата на Електроразпределение Юг, независимо кой е техният доставчик на електрическа енергия на свободен пазар.

Може ли друг търговец да осигури по-добри мрежови параметри на енергията?

Доставчикът на електроенергия няма влияние върху качеството на доставяната електрическа енергия и в този смисъл няма как да осигури различни мрежови параметри на енергията от вече осигурените от мрежовия оператор. Разпределението на електрическа енергия е услуга от обществен интерес по смисъла на Закона за енергетиката и се предоставя единствено от оператора на електроразпределителната мрежа.

Избирайки си доставчик на електроенергия, трябва ли да заплащам за мрежови услуги?

Независимо от избора на доставчик, обектите на клиентите продължават да са присъединени към електроразпределителната мрежа и съответно да ползват услугите на мрежовия оператор. Цените на мрежовите услуги са одобрени от КЕВР и се заплащат на доставчика на електрическа енергия, който от своя страна ги урежда с мрежовия оператор.

Мога ли да остана без захранване, ако не си избера доставчик на свободен пазар?

В случай че клиент, присъединен към мрежа средно напрежение, не е избрал доставчик на свободен пазар, той ще бъде снабдяван от Доставчик от последна инстанция (ДПИ) до избор на друг доставчик. Снабдяването може да бъде прекъснато само ако клиентът откаже сделка с ДПИ (чл. 123, ал.2 от Закона за енергетиката), както и при наличие на отворени задължения към доставчика и/ или мрежовия оператор.

Клиентите, присъединени към мрежа ниско напрежение, все още не са задължени да изберат доставчик на свободен пазар и няма как да останат без захранване, ако не са избрали такъв.

За избора на търговец на свободен пазар има ли значение кой е моят мрежови оператор?

Не, няма. Изборът на търговец на електрическа енергия по никакъв начин не е обвързан с това кой е Вашият мрежови оператор.

Мога ли да си избера доставчик на електроенергия от чужбина?

Всички легитимни доставчици са включени в регистъра на ЕСО, който се поддържа на сайта на държавния системен оператор www.eso.bg.

От къде доставчиците за свободен пазар купуват електроенергия?

Търговците могат да купуват електрическа енергия от производители и други търговци на свободен пазар в България, от Българската независима енергийна борса (БНЕБ) и от други държави при спазване на изискванията на действащото законодателство за вноса на закупените количества на територията на Република България.

Колко договора трябва да сключа и съответно колко фактури за електроенергия ще получавам?

Броят и видът на договорите и в последствие на фактурите зависят от условията и обслужването, които предлага съответният търговец.

Едната възможност е да се сключат два отделни договора един с мрежовото дружество и един с търговеца. В този случай ще получавате две фактури – една за мрежови услуги и една за енергия. Ако имате обекти на територията на различни електроразпределителни дружества, ще получавате фактури за мрежови услуги от всяко едно от тях.

Втората възможност е да сключите договор за комбинирани услуги с търговеца. В този случай търговецът урежда плащанията с мрежовия оператор и издава една обща фактура, в която фигурират всички компоненти. Обяснение на фактура можете да видите на следния линк.

 

 

Какво представлява стандартизираният товаров профил (СТП)?

СТП e поредица от коефициенти, отразяваща характера на потреблението на електрическа енергия. СТП се изчислява регулярно от съответното електроразпределително дружество и дава възможност на клиенти, които нямат електромер за почасово отчитане на електрическа енергия, да участват на либерализирания пазар и сами да избират доставчика си на електрическа енергия.

Какво означава балансираща група (БГ) и координатор на балансираща група (КБГ)?

Балансиращата група е съвкупност от крайни клиенти, производители и търговци на електрическа енергия, обединени с цел смекчаване на икономическите последици от цените на балансиращата енергия чрез общо балансиране (калкулиране на небалансите). Всяка точка (търговски електромер) от електроенергийната система принадлежи към определена балансираща група, която може да бъде стандартна или специална (когато координаторът на групата е лицензиант за дейност от обществен интерес).

Балансиращата група се администрира от координатор, който събира, агрегира и предава информация за производството и потреблението на своите членове, както и урежда небалансите на групата с ЕСО.

КБГ са регистрира при ЕСО, което публикува списък на КБГ в България на своята интернет страница www.eso.bg. Всеки клиент може да получи информация за БГ, в която участва, от своя доставчик на електрическа енергия.

Какво е небаланс?

Това е разликата между прогнозното потребление/производство и реално отчетеното от уредите за търговско измерване (електромерите).

Мога ли, ако реша, да се върна към предишния си краен снабдител?

Това е възможно за клиенти с обекти, присъединени към мрежа ниско напрежение, като процедурата се администрира от съответното електроразпределително дружество.

Фирмата ми има обекти на средно и на ниско напрежение на регулиран и свободен пазар. За всички обекти доставчик на електрическа енергия е EVN Електроснабдяване. Защо получавам отделни фактури за тях и защо са по различни цени?

EVN Електроснабдяване притежава отделни лицензии за:

  1. Краен снабдител –  осигурява доставката на електрическа енергия за обекти, присъединени на ниско напрежение към мрежата на Електроразпределение Юг, за които не е избран доставчик на електрическа енергия на свободния пазар.
  2. Доставчик от последна инстанция (ДПИ)  - снабдява с електрическа енергия обекти, присъединени към мрежата на Електроразпределение Юг в Югоизточна България:
    1. на средно напрежение, за които не е избран доставчик на електрическа енергия на свободния пазар
    2. на ниско и средно напрежение, на свободен пазар, в случаите, когато обектите останат без доставчик или настъпи обстоятелство, поради което търговецът не е в състояние да продължи да извършва доставка на електроенергия.
  3. Търговец на свободния пазар на електрическа енергия – снабдява с електрическа енергия обекти на свободен пазар на клиенти, избрали EVN Електроснабдяване за свой доставчик. Обектите могат да бъдат  присъединени на ниво ниско и средно напрежение към мрежите и на трите електроразпределителни дружества:
    1. в Югоизточна България – „Електроразпределение ЮГ" ЕАД
    2. в Западна България – „ЧЕЗ Разпределение България" АД
    3. в Североизточна България – "Електроразпределение Север" АД.

Съгласно чл. 37 и 38 от Закона за енергетиката (ЗЕ) EVN Електроснабдяване е задължено да води отделна счетоводна дейност за всяка лицензионна дейност. В изпълнение на това нормативно изискване дружеството издава отделни фактури за обектите, снабдявани по отделните лицензии.

Цените, по които се осигурява доставката на електрическа енергия по отделните лицензии, са различни. Крайните цени на електроенергията за клиенти на Краен снабдител се определят с решение на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

Крайните продажни цени на ДПИ се определят по методика на КЕВР за определяне на цените на електрическата енергия на Доставчика от последна инстанция.

Цената, по която EVN Електроснабдяване продава електрическата енергия по лицензията си на търговец, подлежи на договаряне с клиента.

Имаме обекти на свободния пазар и към други търговци и за тях също получаваме отделни фактури. Какво налага това и тези фактури какво отразяват?

Броят на фактурите, които се издават на клиент за обект на свободния пазар, зависи от една страна, от това какъв тип е обектът, а от друга:

  • от наличие на споразумение на търговеца с мрежовия оператор за фактуриране и на мрежовите услуги
  • от договора, който е подписал клиентът с търговеца на електрическа енергия.За обектите с почасово мерене клиентите получават две фактури – за доставката от търговеца на електрическа енергия и за мрежовите услуги от оператора на електроразпределителната мрежа, към когото са присъединени неговите обекти. Възможно е търговецът да е постигнал споразумение с мрежовия оператор да фактурира и мрежовите услуги. В този случай, ако клиентът сключи с търговеца си договор за комбинирана услуга, получава една фактура от него, която ще включва доставка на електрическа енергия и мрежови услуги.

За обектите, за които се прилагат стандартизирани товарови профили, клиентите получават само една фактура от търговеца на електрическа енергия, която включва доставка на електрическа енергия и мрежови услуги.

За обектите на свободния пазар, независимо от типа, е възможно да се получава и отделна от фактурата за електрическа енергия фактура за балансиращата енергия (разликата между договореното и реално потребеното количество енергия).

 

 

Предоставили сме съгласие за директен дебит, какво се случва с плащанията по различните фактури, които получаваме от EVN Електроснабдяване?

Директният дебит е платежна операция, чрез която платецът дава своето предварително съгласие Банката да извършва плащания на негови задължения по искане на получателя на сумата. При заявяване на услугата платецът посочва получателя по директния дебит.

В случай че сте предоставили съгласие за директен дебит по искане на EVN Електроснабдяване, то важи за задълженията по фактурите, издадени от EVN Електроснабдяване, независимо дали са за обекти, снабдявани от дружеството като Краен снабдител, ДПИ или търговец.

Особеност:При наличие на фактури за доставена електрическа енергия и/или за мрежови услуги, издадени от юридическо лице, различно от EVN Електроснабдяване и желание те да бъдат заплащани чрез директен дебит е необходимо да подадете ново съгласие за директен дебит.

Бизнес

Доставчик от последна инстанция

Какво означава „Доставчик от последна инстанция“ и кой е клиент на ДПИ?

В случай че останете без доставчик на свободен пазар, включително и защото Вашият търговец не е в състояние да изпълнява задълженията си поради независещи от Вас причини (например изпадне в неплатежоспособност), за да не остане обектът Ви без електрическа енергия, снабдяването се извършва от доставчика от последна инстанция. ДПИ започва да Ви снабдява от момента, в който Вашият търговец е прекъснал доставката, до момент, в който изберете нов лицензиран търговец на свободен пазар.

Важно е да знаете, че цената за електрическа енергия, предлагана от ДПИ, се определя по методика, одобрена от КЕВР. Във Ваш интерес е да не попадате на ДПИ или да се задържите при него за възможно най-кратък срок, защото цените са значително по-високи от тези на свободен пазар.

Кои са доставчиците от последна инстанция?

За клиенти с обекти, присъединени към електропреносната мрежа, функцията на ДПИ изпълнява Националната електрическа компания ЕАД (НЕК). За клиенти с обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа, ролята на ДПИ изпълняват крайните снабдители в съответната лицензионна територия. Затова, ако Вашият обект е присъединен към мрежата на Електроразпределение Юг, Вашият ДПИ ще бъде EVN Електроснабдяване.

Ако се снабдявам от ДПИ, трябва ли да заплащам за мрежови услуги?

Клиентите на ДПИ заплащат дължимите суми за доставената електрическа енергия заедно с мрежовите услуги, акциз, ДДС, цена за задължения към обществото.

Защо съм включен в специална балансираща група?

Всички клиенти на ДПИ се включват в специалната балансираща група на ДПИ по силата на Правилата за търговия с електрическа енергия (ПТЕЕ).

Мога ли като клиент на ДПИ да избера балансираща група, различна от тази на ДПИ?

Не. Може да смените принадлежността на обекта към балансиращата група, като по предвидения за това ред изберете друг доставчик на свободен пазар, различен от ДПИ.

Каква е процедурата по извършване на смяна на доставчик?

Смяната на доставчик на електрическа енергия се администрира от електроразпределителното дружество, към чиято мрежа е присъединен обектът на клиента. За Югоизточна България това е Електроразпределение Юг. Подробна информация ще намерите на следния линк.

Как се извършва разпределението на небалансите (разходите)?

Разпределянето на разходите за небаланси се извършва в съответствие с Принципи за разпределяне на небалансите в специалната балансираща група на доставчик от последна инстанция.

Бизнес

Топлоенергия

Как да пусна/спра отоплението извън отоплителния сезон?

Необходимо е да изпратите писмено заявление по имейл до Вашия личен EVN Консултант или до [email protected]. Заявката Ви ще бъде изпълнена съгласно посочената от Вас дата или до 15 дни след подаване на заявлението.

Как се определя цената на топлинната енергия?

Цената на доставяната топлинна енергия се определя ежегодно с решение на енергийния регулатор. Актуалните цени ще намерите на следния линк.

Как мога да получа копие на фактура?

Това е платена услуга. Как се заявява, можете да прочетете на следния линк.

Какви са начините на плащане?

Детайлно описание на начините на плащане ще намерите на следния линк.

Как да стана клиент на EVN Топлофикация?

За да се възползвате от предимствата на централното топлоснабдяване в Пловдив, трябва да извършите няколко стъпки за ново присъединяване. Детайлно описание на услугата ще намерите на следния линк.

Производители

Балансиране

Длъжен ли съм да участвам в балансираща група?

Да, тъй като така постановяват Правилата за търговия с електрическа енергия. Производителите, които не са сключили договор за участие в комбинирана балансираща група, задължително стават част от специалната балансираща група на Крайния снабдител, с когото имат договор за изкупуване на произведената от тях електрическа енергия.

Какво е предимството от участие в балансираща група?

Агрегиране на профили на производство с различна форма, при което индивидуалните небаланси в даден час и различна посока се компенсират един с друг и общият за групата небаланс в този час става по-малък. Небалансът, който се разплаща с НЕК, е този на групата, а не на самостоятелен неин член. Частта от небаланса, която е нетирана между членовете на групата, се разплаща с координатора на групата при по-изгодни цени за излишък и недостиг спрямо тези на ЕСО.

Защо трябва да плащам небаланс, след като в ЗЕ и ЗЕВИ пише, че енергията се изкупува по измерени количества?

Изчисляването и разпределянето на разходите от образуваните небаланси се извършва съобразно принципите за тяхното разпределяне, разписани в общите условия на координатора на балансираща група. Производителите на електрическа енергия, включително от възобновяеми източници, заплащат разноски за покриване на небаланси в съответната балансираща група, на която са членове, само в случай на разлика в подадените от тях графици и реалното производство. Когато производителят не подава график за производство, координаторът на съответната балансираща група го изготвя от негово име. Производителите се балансират и заплащат предизвиканите за системата небаланси, които координаторът е изчислил съгласно утвърдена от КЕВР методика за разпределяне на небалансите между членовете на балансиращата група.

Как се изчислява небалансът?

Небалансът се изчислява в две стъпки.

1. ЕСО остойностява излишъка и недостига на групата с производители на НЕК, в която EVN Електроснабдяване (EVN EC) е пряк член със своята специална балансираща група на производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници. НЕК, в качеството ѝ на координатор на балансираща група, разпределя небалансите съгласно нейната методика за разпределяне на разходите за балансиране.

2. На база извлечението за сетълмент, което НЕК изготвя за групата на EVN ЕС, EVN ЕС разпределя разходите за небаланси между производителите – членове в неговата група. Всеки член поема частта от недостига или излишъка на цялата група, който е предизвикал. Количеството небаланс, обменено между членовете в рамките на групата на EVN EC, се остойностява по вътрешногрупова цена, определена от координатора – EVN EC. Така се определя стойността на небаланса. Той се изважда от стойността на произведената енергия по график, изчислена при цена на обществения доставчик НЕК. Разликата се разделя на реално произведеното количество и се получава цената на небаланса – лева на произведен киловатчас електрическа енергия.

 

Какво включва цената за небаланс?

Цената за небаланс включва само разхода на координатора на балансиращата група за енергията, нужна за покриване на груповите небаланси. Цената за небаланс се изчислява по одобрена от КЕВР методика и на база месечния сетълмент, изготвен от НЕК за балансиращата група.

Какво включва услугата „Администриране на балансиращата група“?

Услугата покрива разходите за дейностите, извършени от координатора, свързани с администрирането на балансиращата група, като цената ѝ може да се изменя. Услугата е въведена с цел компенсиране на административните разходи, възникващи за координатора, във връзка с изпълнение на дейността координатор на балансираща група, в това число, но не само:

 

  • обмен и обработка на прогнози с членовете на балансиращата група със собствени прогнози; изготвяне на единна прогноза за членовете на балансиращата група, които са прехвърлили отговорността за прогнозиране на координатора по силата на чл. 6, т. 2 от договора
  • обработка и обмен на графици с ЕСО и НЕК
  • обмен и обработка на измервателни данни със собствениците на измервателни системи
  • изготвяне на извлечения за сетълмент
  • комуникация с членовете на балансиращата група, ЕСО, НЕК и собствениците на измервателни средства и други дейности.

 

Как мога да подавам индивидуални прогнози?

Индивидуалните прогнози се подават един ден преди деня на производство, до 9:30 ч. сутринта. Желанието за подаване на индивидуални прогнози трябва да бъде заявено или в договора за участие в специалната балансираща група на EVN  Електроснабдяване (EVN EC), или чрез подаване на заявление за изготвяне на самостоятелни прогнози до дружеството. На заявилите собствено прогнозиране се изпраща файл образец, в който да се попълват почасовите стойности за нетно производство от централата, и инструкция за попълване на файла. Във Вашия договор за участие в специалната балансираща група на EVN EC са посочени телефоните и имейлите, на които можете да отправяте допълнителни запитвания.

Какъв документ ще се издава за осчетоводяване на разходите за балансиране?

За разходите за небаланси и услугата „Администриране на балансираща група“ ще бъде издавана една фактура от името на координатора на балансираща група към всеки производител за всеки отделен отчетен период. Фактурата ще бъде изпращана чрез е-фактура на деклариран имейл адрес.

Как мога да сменя балансиращата група?

Производители, присъединени към електроразпределителната мрежа на „Електроразпределение Юг“, могат да променят своя координатор на балансираща група (КБГ), след като преминат през процедура по смяна при Електроразпределение Юг в качеството му на оператор на електроразпределителната мрежа в Югоизточна България и администратор на процеса по смяна на КБГ. Повече информация ще намерите на интернет страницата на дружеството на следния линк.

Какво става след достигане на нетното специфично производство?

След достигане на размера на нетното специфично производство ВЕИ производител с инсталирана мощност под 4 MW може да продава електрическата си енергия по свободно договорени цени на избран търговец. Ако не сключи сделка по свободно договорени цени, Крайният снабдител изкупува енергията по цената за излишък, определена от ЕСО ЕАД. В случай че производителят е в специална балансираща група, трябва да премине в комбинирана или стандартна балансираща група.

Виж телефонни номера Изпрати ни мейл
Свържи се с наш сътрудник по чат

Свържете се с нас

0700 1 7777

Eлектрическа енергия и услуги
пон.-пет. от 8:00 до 17:00 ч.

0700 1 0007

При липса на електрозахранване в Югоизточна България
денонощно, всеки ден

0700 1 0207

Автоматична проверка на сметка
денонощно, всеки ден

0700 1 7898

Топлинна енергия и услуги
денонощно, всеки ден