Scroll to top

Запознайте се с Марио Маринов, ръководител на отдел ,,Мрежово строителство и експлоатация‘‘. Част от компанията е още от студентските си години – тогава в ролята на стажант, а днес – в тази на опитен водач. Пътят на Марио е интересен и осеян със завойчета, но едно е константа във времето му тук – това е любовта към професията и признанието към колегите.

Как започна като стажант в компанията и какъв беше най-големият ти урок през този период?
Бях втори курс в специалност, „Електроенергетика и електрообзавеждане“ в ТУ – София, когато видях обява за стажанти за КЕЦ Хасково и КЕЦ Свиленград. Кандидатствах и за двете позиции, бях извикан на интервю и след това бях избран за позицията във Свиленград. Започнах работа в КЕЦ Свиленград, като всеки ден пътувах около 150 km, за да отида на работа и да се прибера обратно. Има много уроци, които научих по време на стажа ми и които са ми полезни и до днес.

Имаше ли предварителен план за бъдещето – как искаш да се развие кариерата ти, какво точно искаш да правиш и къде?
Винаги съм искал да се занимавам с електротехника в разпределително дружество. След като започнах като електромонтьор на редовна позиция, желанието ми бе да стана диспечер в отдел, „Диспечерски център“, тъй като мислех, че в КЕЦ не бих могъл да се развивам по друг начин. Тогава дойде предложение до мен да стана ръководител група „Поддържане“ в КЕЦ-а, в който работех като електромонтьор.

Какви бяха факторите, които направиха възможно израстването ти от стажант в ръководител на цялата КЕЦ структура?
След като бях две поредни години стажант в КЕЦ, ми бе отправено предложението да стана електромонтьор, на което много се зарадвах и приех. След време ръководителят група „Поддържане“ дойде време да се пенсионира, като най-неочаквано за мен ми бе предложено да поема ръководството на цялата група. Разбрах, че преди да ми бъде отправено това предложение, то е било съгласувано с всички колеги в групата и всички за изразили съгласие именно аз, най-младото момче в групата, да бъда новият им ръководител. След 5 години на тази позиция, отново абсолютно неочаквано за мен, ми бе предложено да стана координатор в тогавашния отдел, отговарящ за КЕЦ структурата. Работата ми беше да координирам дейностите на всички групи „Поддържане“ и да комуникирам с останалите централни отдели по проблеми и предизвикателства, които имаме. След период от време на тази позиция бях повикан от мениджмънта на Електроразпределение Юг на среща. Спомням си, че това беше първият ден от планирана по-рано отпуска, но разбира се, отидох. На срещата ми бе предложено да поема ръководството на КЕЦ Кърджали, което отново бе огромна изненада за мен, но и възможност, която приех.

Най-голямата стъпка за мен бе, когато след поредната среща с мениджмънта ми бе предложено да стана новия ръководител на отдел NB, който ръководи цялата КЕЦ структура и всичко свързано със строителството и експлоатацията на мрежата, или около 1350 души, което само по себе си е едно огромно предизвикателство. Винаги съм се старал да бъда себе си, коректен и лоялен, и може би това отчасти ми е помогнало да израсна и се е забелязало. Преминал съм през доста обучения за развитие на лидерски умения, включително и от външни обучители, бях част от екипа на EVN Презареждане – проект, който цели засилване на корпоративната култура и ценности, взаимодействал съм си с най-различни хора и характери през цялото време и за щастие, винаги заедно сме постигали крайната цел. Най-големият ми мотиватор в процеса на развитие е обичта ми към професията и занаята, тъй като работата, която извършваме ние, е не само професия, а и занаят.

Мислиш ли, че това, че си преминал през толкова нива в компанията, ти помага да бъдеш по-добър ръководител и да вършиш работата си по-добре?
Считам, че целият този път, който съм преминал, ми дава много възможности за поглед от много страни и ми помага изключително много в сегашната ми роля в компанията. Вярвам, че това е правилният и нормалният път, който всеки един ръководител, независимо на какво ниво в компанията е, трябва да е преминал. По този начин ще се е сблъсквал отблизо с проблемите и предизвикателствата на хората, които ръководи, ще е бил част от тези хора и проблеми, а няма да се е сблъсквал с тях само от бюрото.

Как мислиш, че дигитализацията в компанията ще се отрази на работата ти в бъдеще? На какво ниво е EVN по отношение на внедряването на нови технологии в ежедневната работа на електромонтьорите?
Мисля, че дигитализацията, която тече с пълна сила в компанията, е бъдещето, от което няма как да избягаме. Със сигурност тя ще помогне в голяма степен на работата на всички сътрудници, но все пак е хубаво да не забравяме, че тя е помощно средство. Както обичам да казвам, тя няма да замени хората, а ще е в помощ на тях. Ние като компания считам, че сме на едно доста високо ниво на внедряване и използване на софтуерни продукти, което ни дава голямо предимство. Също така тепърва предстои внедряване на още нови проекти, които касаят дигитализацията на монтьорите и подпомагането на ежедневната им работа.

Разкажи за екипа си. Кое е това, което отличава работната среда в EVN от тази в другите компании, над които имаш наблюдения?
Екипът, който ръководя, е сплотен и е не просто екип, а колектив. През годините с всички хора, с които съм работил, винаги сме успявали да се справяме с немалкото предизвикателства заедно. Това, което отличава работната среда в EVN, освен сплотените екипи са утвърдените принципи на поведение, които важат и се припознават от всеки един сътрудник в компанията.

Какви са най-големите предимства за електромонтьорите, които предстои да се присъединят към компанията, по отношение на работните условия и професионалния растеж?
Най-големите предимства на електромонтьорите, които предстои да се присъединят към нас, са, че ще работят в стабилна компания с ясни правила, процеси, инструкции и принципи. Също така ще работят в компания, в която имат възможност за развитие в най-различни сфери на електротехниката и електроенергетиката. Ще имат възможност да черпят опит от колеги с много стаж и опит в различни направления, което е много важно. Тук мисля, че е времето да кажа, че разполагаме с отлични професионалисти, отдадени на работата си, от които новите колеги могат да черпят знания и умения, които в училище или университет няма кой да им каже или покаже. Има доста неща, които не се изучават в учебните заведения, тъй като няма измислени подходящи дисциплини. По-рано споменах, че тази работа е занаят, а той не се учи, а се краде. Най-голямото ни богатство са опитните колеги, много от които са ментори на новоназначени сътрудници – те са незаменими за всеки, който иска да се развива в професията.

Кое е най-важното качество, което търсиш в новите служители?
Може би най-важното качество, което търся в новите служители, е да видя в тях желание и мотивация за работа, или казано по друг начин – светлина в очите. Това за мен стои на първо място.

Какъв съвет би дал на новите служители, които обмислят да се присъединят към компанията и се стремят към дългосрочна кариера в енергийния сектор?
Съветът, който бих дал на служителите, които мислят да се присъединят към компанията, е да дават смело напред. Енергийният сектор претърпява много и динамични промени, които дават изключително много възможности за развитие. Ние като компания сме важна и незаобиколима част от всички тези промени. Също така съветът ми е да бъдат мотивирани и инициативни, да не спират да учат нови неща и да бъдат дейни, тъй като това са качества, които в професионалния свят се виждат и ценят високо.

Виж телефонни номера Изпрати ни мейл
Свържи се с наш сътрудник по чат

Свържете се с нас

0700 1 7777

Eлектрическа енергия и услуги
пон.-пет. от 8:00 до 17:00 ч.

0700 1 0007

При липса на електрозахранване в Югоизточна България
денонощно, всеки ден

0700 1 0207

Автоматична проверка на сметка
денонощно, всеки ден

0700 1 7898

Топлинна енергия и услуги
денонощно, всеки ден